"De beste norske album 2023"


Jeg gjør et lite forsøk på å lage ei spilleiste med "De beste norske album 2023". Heldigvis har jeg fått litt hjelp av mine gode venner i "Musikktreff", Arve, Bjørn, Jan og Jon (men de vet det ikke selv). Kan vel hende de får en mistanke når de eventuelt ser denne (for meg) fantastiske spillelista. Her er ingen rangering, kun lagt ut i datorekkefølge i forhold til utgivelse.

Lista inneholder en herlig blanding av "gamle favoritter" og "nye favoritter". Sondre Lerche (første kategori) tolker andres låter på albumet Understudy, og på spillelista har jeg valgt Dylan's I Contain Multitudes, rett og slett en knallverson. Team Me (andre kategori) fikk jeg veldig sansen for etter en dokumentar fra en opptreden i Japan. Men hvem i all verden er Gouldian Finch?, og 17 årige Angelina Jordan hører ut som om Amy har stått opp fra de døde. Imponerende. Tar med litt oversettelse fra samisk til norsk (Mari Boine). Amame er Ikke og Don oidnet mu sielu betyr Du så min sjel.

Må nesten si litt om lyden på mange av disse innspillingene, den er rett og slett imponerende. Ikke så rart at innspillinger med Anette Askvik blir brukt til å teste stereoanlegg som koster litt mer enn mitt. Ellers har jeg kost meg med å lage denne lista, og kan jo håpe at flere kan like denne. Det starter med pop'n roll og avsluttes med country, men derimellom er det alt fra jazz til viser. God lytt.

  • Årets album : Stein Torleif Bjella, Nysetmåne
  • Årets cover  : MÍO, Ingen Tid Å Miste 


Stein Torleif Bjella

Kunne ha budd i Kongsvinger eg.
Vinger er ein plass for ein slik som meg.
Det er noko der som eg berre treng.
Noko med Glomma som berre renn.

Kjem alder te og skje.
Eg ska vera her eg er.


Spilleliste : Spotify     Tidal     Qobuz     YouTube

  • Album - Artist - Låt

  1. Cosmos (24. mar.) - Darling West - Light Ahead
  2. Le Californie (28. apr.) - Bigbang - Another - Kind Of Lonely
  3. Ingen Tid Å Miste (9. jun.) - MÍO - Faller Aldri Av
  4. Yay! (16. jun.) - Motorpsycho - Dank State
  5. Old Enough (21. jul.) - Angelina Jordan - Love Don't Let Me Go
  6. Everything Is Relative (25. aug.) - Lars Lillo-Stenberg - Some People In This Land
  7. Pollen and Leaves (Forest Quadrology) (31. aug.) - Bendik Hofseth - Super-a-Bun-Dance
  8. Skyer (1. sep.) - Tom Roger Aadland - Cecilie
  9. All the Better for Seeing You (8. sep.) - Bushmans Revenge - Last Cup of Zorro
  10. Return to the Riverside (8. sep.) - Team Me - Angry
  11. Kaldt Vatn (15. sep.) - Tove Bøygard - Famn
  12. Nysetmåne (22. sep.) - Stein Torleif Bjella - Tilbake i det blå
  13. Amame (29. sep.) - Mari Boine & Bugge Wesseltoft - Don oidnet mu sielu
  14. Last Two Inches Of Sky (29. sep.) - Eivind Aarset & Jan Bang - Legion
  15. Free (13. okt.) - Marte Eberson - While My Baby Sleeps
  16. Understudy (20. okt.) - Sondre Lerche - I Contain Multitudes
  17. With Every Cell (27. okt.) - Anette Askvik - I am the sea
  18. Modern Nostalgia (27. okt.) - The Last Hurrah!! - Time Heals Wound
  19. The Astronomer's Dream (27. okt.) - Bjørn Tomren - White Sheets
  20. Hatch (10. nov.) - Gouldian Finch - Like a Magnet
  21. Turning Night Into Day (10. nov.) - Toini & Rio Bravo - Heartbreak That Never Was

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar