Neil Young - Memoarer



Endelig fikk jeg ferdigstilt prosjektet Neil Youngs Memoarer. Biografien som kom ut i 2012 og ført i pennen av hovedpersonen selv. For oss som har fulgt Neil fra begynnelsen med Buffalo Springfield og fram til i dag er dette obligatorisk stoff. 

I løpet av bokas 427 sider føler jeg at jeg har blitt litt bedre kjent med Neil Young. Vi får flotte tilbakeblikk på oppveksten i Omemee Ontario i Canada. Hans kjærlighet til moren Edna og store respekt for faren og forfatter Scott Young. Den tornefulle veien for å bli musiker via Buffalo Springfield og Crosby, Stills & Nash (and sometimes Young). Store amerikanske biler, modelljernbane, seilbåter og naturen er ting som står hans hjerte nær, men mest av alt handler memoarene om familien, musikken og hans nære venner. Han er stor nok til å innrømme at han ikke alltid har behandlet alle som han burde.

Korstoget mot musikkformatet MP3 kommer han stadig tilbake til, og her er jeg helt på bølgelengde med Neil. Dette er ingen bok som utvikler seg fra barndommen og fram til i dag, nei her hopper vi fram og tilbake i tid, noe han også forbereder oss på underveis.

Skal du lese Memoarer er det en fordel å kjenne Neil Youngs musikk og gjerne litt om hans bakgrunn, men uansett tror jeg boka er mest for oss spesielt interesserte. 

Jeg har laget en spilleliste utifra musikken og artistene han snakker om i boka. Ta gjerne en lytt, for her er det mye flott musikk. Jeg storkoste meg sammen med Neil og hans memoarer. :-)

Spilleliste Spotify og Wimp

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar